Naar homepage
zelfportret, 1996

contact

Mary Grooteman
Amsterdam
06 1406 3356
mail@marygrooteman.com

werk in opdracht
cv

Artikel n.a.v. de serie Plastic op Plastic

Gert Meijerink, 2000

Mary Grooteman is een begenadigd schilderes. Haar eindexamenwerk uit 1993 laat al direkt zien waartoe ze in staat is, getuige een monumentaal zelfportret ten voeten uit. Ze geeft hier er niet alleen blijk van alle formele aspecten van het lichtdonker schilderen te beheersen, maar ook in staat te zijn een visie te geven op het werk als geheel. Als sleutelwoorden kunnen hiertoe dienen: waardigheid, glamour en understatement.
De werken 'Naakt voor gaskachel' en 'Het overhemd' (onvoltooid) mogen dat illustreren. In het eerste doek zet ze een tijdloos naakt in een interieur dat als een typisch hedendaagse woning in De Pijp gezien kan worden. In het tweede doek is een al even tijdloos naakt bezig met een alledaags karweitje als het strijken van een overhemd.
Het geraffineerde van deze werken is dat de kunstenares dat tijdloze op geen enkele manier laat wringen met het hier en nu waardoor dat gevoel van understatement kan ontstaan.
Helaas zijn dit soort werken op de vingers van een hand te tellen, daar de kunstenares het leeuwendeel van haar tijd sinds het eindexamen aan portretten in opdracht besteedt (en opdrachtgevers houden niet van humor).
Gelukkig besloot Grooteman zich recentelijk meer toe te leggen op het vrije werk. Dit had vrijwel meteen een volledig nieuwe aanpak tot gevolg. De nieuwe werken worden met acrylverf op pvc geschilderd. Ze brengt hier de geometrische patronen samen met menselijke figuren, nu niet als klassiek ideaal, maar als iconen van de culturele elite en de nouveau riche, die slechts ten doel lijken te hebben mooi en elegant te zijn. De serie kreeg een passende titel: Plastic op plastic.

Werk in opdracht

Als je een portret of een werk in opdracht wilt laten maken nodig ik je eerst uit op mijn atelier en bespreken we uitgebreid wat je wensen zijn; welk formaat, hoeveel mensen/dieren/objecten moeten geschilderd worden. Dan volgt een uitgebreide fotosessie bij mij of op een gewenste locatie. Dat neemt ongeveer een uur in beslag. Ik maak digitale voorstudies die ik overleg via de mail.

Voor een goed gelijkend portret is het noodzakelijk om regelmatig 'naar leven' te schilderen, hoe vaak en wanneer dat nodig is wordt duidelijk tijdens het schilderproces. Een poseersessie duurt ongeveer 2 uur. De duur van het hele traject tot aflevering varieert van één tot enkele maanden.
Prijzen vanaf € 950.

Voor een uitgebreid prijsoverzicht en/of meer informatie neem gerust vrjblijvend contact op.

06 1406 3356
mail@marygrooteman.com

CV

Mary Grooteman, geboren in Wervershoof (N-H).
Woont en werkt in Amsterdam sinds 1988.

opleiding

Wackers Academie, Amsterdam, 1988- 1993.

opdrachten

1993 - heden, portretten in opdracht van zowel kinderen als volwassenen.

1994, assistent schilder voor Rob Scholte aan het project 'Après nous le déluge' , in de replica van het koninklijk paleis Huis ten Bosch, Holland Village, Nagasaki, Japan.

groepstentoonstellingen

2008, 'Realisme08', Amsterdam - 2002, 'Solidarity Originals', Barcelona - 2002, 'The Ballroom', de Kunstzaak, Amsterdam - 2000, Art Olive, Arti et Amicitiae, Amsterdam. - 1999 - 2000, 'Year Zero', Galeria D’art Zero, Barcelona. - 1998, Galerie Molenstraat, 'Lang leve de koningin', Den Haag. - 1997, Supperclub , 'het naaktmenu'; , Amsterdam. - 1996, Galerie Vieleers , 'reflectie', Amsterdam. - 1995, Katwijks Museum, 'Terug naar Katwijk'', Katwijk. - 1994, Galerie Hoogenbosch, 56 zelfportretten, Gorredijk. - 1994, Herenhuisgalerie, '4 jonge kunstenaars', Enkhuizen. -

solo

2000, Jonkergouw Galerie, Wijk Bij Duurstede.

evenementen

1997, KUNSTRAI, Portretwinkel, (Haarlem) - 1995, 'Katwijk Zomerschilderfestival', Katwijk, - A Propos Portret III - V - IV : 1995 Kunsthal Rotterdam, 1994 Autotron Rosmalen, 1993 Beurs van Berlage, Amsterdam,

publicaties

November 1993 , Elle, 'Moderne meesters'. December 1994, Friesch Dagblad, Beeldende kunst. - 15 Februari 1997, Volkskrant 'Eigen portret mag weer boven de bank'. - 13 Juni 1997, Trouw, 'Ze mogen tussentijds best zien wat ik maak'.